Van Kipepeo naar Dodoma - Onze eerste dagen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Lonneke - WaarBenJij.nu Van Kipepeo naar Dodoma - Onze eerste dagen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Lonneke - WaarBenJij.nu

Van Kipepeo naar Dodoma - Onze eerste dagen

Door: Amy

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

20 Oktober 2013 | Tanzania, Dodoma

Mambo!
Ons eerste verslag vanuit Dodoma, de hoofdstad van Tanzania en de plek waar we de aankomende 3 maanden zullen door brengen.
Waar te beginnen. De reis naar Dodoma toe was ontzettend mooi. Met dank aan Mary die tickets voor de Shabibi bus had geregeld, Hamis onze geweldige taxi chauffeur die de mensen van de boot had omgekocht zodat we vooraan op de boot mochten, tussendoor even snel een ´lunchi´neemt omdat we toch moeten wachten en ook nog eens een uur in 1 minuut stopt. Werkelijk waar een heerlijke vent, maar totaal geen besef van tijd. De busreis duurde ruim 7 uur, onderweg de mooiste landschappen gezien. De bus (een touringcar, best nog wel luxe ook) stopte onderweg 5 minuutjes, hierin heeft David snel een soort kapsalon besteld voor ons, (patat met ei en ketchup) heeft Lon een meisje geholpen in een gat in de grond te plassen en hebben we moeten rennen want de bus reed weg zonder ons! Ook hier blijken wij weer echte attracties te zijn want iedereen maakt een praatje met ons en wil graag weer met ons op de foto. Waar blijven de handtekeningen? Het mooiste van allemaal was nog dat Lon een ijsje kocht, maar dat deze helemaal kapot was, vervolgens vroeg zij letterlijk ‘Sorry, can I have a new one because this one is broken” het was een seconde stil en toen begon de bus keihard te lachen. Typisch weer die blanke die zeuren, geweldig. In de bus werd overigens een heerlijke drama serie afgespeeld waarbij je een shot van 10 minuten ziet waarin een vrouw haar veter strikt, geweldige drama de hele bus hing gekluisterd aan de schermen. Bijna aangekomen bij Dodoma kwamen we het gebied met de Baoabbomen binnen. Wat een immens grote bomen. Ontzettend mooi. Terwijl de zon onderging reden we voorbij het Dovenschooltje. Dit betekende dat we in Dodoma zijn! Ons avontuur gaat dan nu toch echt een beetje van start.

Aangekomen op Camp Holland hebben we ons huisje bekeken. We kregen twee kamertjes tot onze beschikking en hebben deze omgetoverd tot slaap/douchekamer en woon/chilkamer. Prima! Om te vieren dat we gearriveerd waren zijn we met zijn vieren een pizza gaan eten bij een geweldig tentje. Camp Holland is een heus Hollands kamp. Annet en David werken allebei als psychiater in het Merembe Hospital. Overigens is onze compoud dag en nacht bewaakt en hebben wij twee heuze waakhoden, Kilele en Nala. Super lief.

De volgende dag zijn wij warm ontvangen door Hawa en Rebecca, Hawa gaat ons hier een beetje begeleiden en op weg helpen en Rebecca is de schoonmaakster. Ontzettend aardige meiden en we hadden meteen heel leuk contact. Samen zijn we lopend (lees, bijna kruipend) naar het stadje gegaan voor de bus naar de school. Genieten, want in de stad zijn wij ook wederom weer een bezienswaardigheid. Lon haar shirt werd steeds naar beneden getrokken want er was een stukje heup te zien! Heerlijk. Samen volgepropt in een busje zijn we naar het schooltje gegaan, ook dit weer een ervarig apart. Overigens kost het allemaal geen drol hier.

En toen was het eindelijk zover! Ons eerste bezoek aan het schooltje. Meteen al bij het hek stormde de schattige kindjes op ons af en kregen we onze ‘naam’ zie het filmpje voor wat dat geworden is! Na een kennismaking met de kinderen, de leraren en het terrein was het de beurt aan een typisch Tanzaniaans gerecht. Plakrijst wat smaakt naar cement met bonen. Jammie! Een geweldige eerste indruk en we kunnen niet wachten om te beginnen.

Ik neem even een spurt met wat we allemaal hebben mee gemaakt, want we zijn pas een week in Tanzania maar het is ongelofelijk de mooie indrukken die we allemaal krijgen, hoe gastvrij hier iedereen is en wat we allemaal mee maken.
Na het schooltje een bezoek gebracht aan de markt. Wauw. De mensen hier leven voor de markt. Een kruip door sluip door met allerlei heerlijkheden. Echte kooplieden die vers fruit, vlees (lees hersenen en ingewanden), maar ook potten, pannen etc verkopen. Lon waande zich helemaal in het tijdperk van Pirates of the Caribbean! Ontzettend gave ervaring, hier gaan we zeker nog veel naar toe!

En dan is daar voetbal! Uiteraard. Aangekleed en wel gingen David en Lon vol goeie moed en zin naar het veld om te ballen met de lokale bevolking, waren ze er niet! Na lang zoeken toch een veldje gevonden. Dat wat even gek, een meisje in een oranje shirt wat beweert goed te kunnen ballen, dat mee wil doen? Nou jullie begrijpen wie het voor het nakijken hadden. Mooie partij met mooi voetbal en een goede assist van onze Lon. Ja, daar stonden ze van te kijken.

Afgelopen weekend zijn we naar een heus Tanzaniaanse bruiloft geweest. Hier zijn we persoonlijk voor uitgenodigd. Ik in een jurk van thuis (gelukkig meegenomen) en Lon in een jurk geleend van Rebecca, stalen we ook hier weer de show! Dr. Steven ging trouwen en David en Annet werken met hem. Wat ontzettend mooi om mee te maken. En wat een heerlijke mensen. Drinken bestellen en gewoon een heel pak krijgen en hier ook nog eens mee proosten. Om de mooie avond af te sluiten in de Meisha Club. We hadden een ghetto verwacht maar het was echt een heuse club! Lekker schudden met die billen!
Waarschijnlijk vergeten we van alles te vertellen, maar we maken zoveeel mee! Echt fantastisch, we hebben het onwijs naar onze zin en niks is te gek. Ik zelf heb al een klasvol met kindjes die ik zo mee naar huis zou willen nemen. Zucht... Op naar het lesgeven en nog meer mooie avonturen. Voor een indruk heeft Lon een filmpje in elkaar gezet en hebben we uiteraard weer foto’s!

Baaday!

THE LOMY PLANET - AFLEVERING 1 'Onze eerste dagen'

• 21 Oktober 2013 - 08:29

Jill:

Lieve Lonneke en Aamsel,

Wat klinkt het allemaal onwijs gaaf!!! Ik zit hier echt stikjaloers te wezen in het
    Herfstachtige Nederland.
    Ga lekker genieten en ik kijk nu al uit naar het volgende verhaal en het filmpje!
    Xx Jill

• 21 Oktober 2013 - 08:43

Fleur:

Mambo, habari za leo?
    Oh heerlijk om dit te lezen. Ik heb in een deuk gelegen, zo herkenbaar allemaal. Dat ijsje ook, geweldig!! Zie al die lachende mensen in de bus al voor me. En idd. ze rijden zo weg zonder je. Ik bleef altijd maar in de buurt van de bus.
    Na een bezoek aan die markten daar weet je pas echt wat echte groenten en fruit zijn, vooral qua smaak. Dat is zo veel smaakvoller en lekkerder dan hier. Mochten jullie een keer alleen gaan, dan gigantisch afdingen hoor. Minstens de helft en dan nog hebben ze niks te klagen. Ik vertelde ze altijd dat ik het discriminatie vond dat ik meer moest betalen omdat ik blank ben. Ze moesten dan lachen en gaven me iets van korting. Mijn tante wilde mij op een gegeven moment niet meer mee hebben naar de markt. Ze moest dan altijd meer betalen omdat ze een mzungu bij zich had.
    Jullie gaan een heerlijke tijd tegemoet. Geniet van elke moment. Mocht je nog in de buurt van Moshi zijn, neem dan even contact met mij op, dan kan ik kijken waar de familie uithangt.
    Groetjes Fleur

• 21 Oktober 2013 - 08:57

Gerda Kos:

Tsjonge meiden, wat een verhaal al! Wat hebben jullie al veel beleefd en dit is nog maar het begin.
    Ha ha Lonneke, geweldig dat jij die jongens daar even flink te kijk hebt gezet met jouw voetbal kwaliteiten.
    Dat schooltje lijkt mij ook zo bijzonder, daar helpen/lesgeven en idd. ze straks zo mee naar huis willen nemen.
    Ik kijk al uit naar jullie filmpje en volgende verhalen.
    Groetjes, Gerda

• 21 Oktober 2013 - 18:43

Yvonne:

Lieve Meiden wat leuk om te lezen wat jullie meemaken. We wisten al veel hoor van alle apps en Skype ( een beetje). Geniet lekker samen en blijf foto's sturen hoor. Kus voor jullie twee.

• 21 Oktober 2013 - 20:16

Ome Les:

Knappe meiden, Wat goed ! Het schrijven van de verhalen, het schieten van de filmpjes ! Geweldig, ik ben trots op jullie. Ga zo door ! Ik ga het aan de krant vertellen ! Xx

• 21 Oktober 2013 - 20:17

• 21 Oktober 2013 - 20:17

• 21 Oktober 2013 - 23:59

Lieke:

GE-WEL-DIG!!

• 22 Oktober 2013 - 12:02

Kitty:

Wat een superverhaal!! Volgens mij 1 heel groot feest daar, en Lon in een JURK!!!! Blijf genieten!!
    xxx Kitty

• 24 Oktober 2013 - 22:17

Carol Kessler Antaki:

Lieve Amy en Lonneke,
    Wat ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen en de videos te bekijken. Het is een fantastishe en bijzonder ervaring wat jullie doen en zo leuk dat jullie zo van genieten:))
    Het roept wel leuke herinnerings op.
    Nog veel plezier en ik vergeug me op op het volgende verslag!
    Veel liefs,
    Tante Carol

• 24 Oktober 2013 - 22:18

Oom Roy:

Hallo Lonneke en Amy,

Jambo! Habari gani! Wat ontzaggelijk leuk dat jullie dat allemaal meemaken en op de verschillende wijzen met ons delen. Ik heb van alle drie (tekst, foto's, en filmpje) genoten.

Zo Amy, je eerste Ugali ervaring achter de rug? Zag er smakelijker uit dan dat ik dat ken. Naar cement smaken kan gemakkelijk, want wordt er nog steeds in papier van oude cement zakken verpakt?

Ik vond jullie 'voorstellen' indrukwekkend, want zeker Lonneke's naam had die jongen snel goed, terwijl het geen alledaagse naam voor TZ is. Bravo, voor jullie kennis van de gebarentaal.

Jullie onderkomens zien er verzorgd uit. Ik vind ook dat de kinderen er gelukkig en goed verzorgd uitzien. Heel mooi!

Veel plezier en sterkte met de dingen die komen gaan. Kazi njemaa!

Tutaonana tot de volgende berichtgeving!

Dikke zoen voor jullie beiden!

• 26 Oktober 2013 - 20:07

Joanna, Heri & Kyra:

Jambo Amy & Lonneke!

We loved reading your stories and watching the video! It looks like you guys are having a wonderful time and gaining a fantastic experience!We can't wait to see and hear more! Very proud of you guys!
    Enjoy the "dudu" rice, hahaha!

Big hugs & Kisses

• 03 November 2013 - 09:59

Joke:

Hey leedies, wat een genot om alles te lezen geniet ervan en zo te zien is dat al geen enkel probleem!! ook al zijn jullie ver, maar dit is toch heel dichtbij enjoy!! Big kiss van de mannetjes ook voor jullie...