Roar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Lonneke - WaarBenJij.nu Roar - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Lonneke - WaarBenJij.nu

Roar

Door: Amy

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

13 December 2013 | Tanzania, Dodoma

We zitten al weer in de laaste weken van Tanzania. Wat gaat de tijd snel. In het vorige verslag hadden we al vertelt dat we de school gedag zouden gaan zeggen. Dit lijkt inmiddels al weer lang geleden, maar dit zijn we zeker niet vergeten. Een kort verslag dit keer.
Annet, mede compoud bewoonster, haar man en vriendin waren op bezoek. Samen met hen en Simon kregen we de kans om met zijn alle onze eerste safari te doen. Met Robin achter het stuur kon het avontuur beginnen. We gingen in de laatste schoolweek weg, maar dit kwam goed uit. ´s Ochtends nog gewoon naar school, smiddags de safari en de volgende dag weer terug, zodat we vrijdags afscheid konden nemen van de kindjes. Het park dat we bezochten was het Mikumi park. Een lief, klein, althans dat zegt iedereen, park. Wij vonden het groot. We zijn niet het officiele park ingegaan, maar we zijn op de grote weg gebleven die dwars door het park loopt. Het zoeken naar de wilde dieren was begonnen. Na enkele meters rijden zagen we de eerste herten al tevoorschijn komen. Een hele kudde stak de weg over. Daar kwamen de bavianen. Hele groepen bavianen. Toen we bijna ´het park´ door waren, zagen we daar dan eindelijk de giraffen, zebra´s, gnoes en buffalos. Wat een inmens grote beesten. Tuurlijk zie je ze allemaal in de dierentuin, maar zo in het echt, recht voor je neus is toch wel een heel gaaf gezicht en idee. Ontzettende gezellge dag die we afsloten in een te chill hotel, waar we ook leker hebben gegeten. Ik hield het nog even bij de soep, daar mijn buik al een paar dagen behoorlijk aan het protesteren was. De volgende dag vroeg op, om proberen nog olifanten te spotten, maar tevergeefs. Gelukkg staat ´de grote safari´ om de hoek te wachten en wie weet wat we daar allemaal zullen treffen. Lon en ik gingen vervolgens met de bus terug naar Dodoma, waar de andere richting Dar es Salaam gingen. Dit was weer een heerlijk avontuur. We hadden de hele achterbank tot onze beschikking, wat voor mijn misselijkheid en buikje niet heel bevoordelijk was, maar lon kon lang uit liggen en lekker slapen. Althans, dat had ze gehoopt, mocht het niet zo zijn dat natuurlijk achteraan in de bus je de klappen opvangt. En aangezien de bus denkt dat hij de trein nog moet halen, zijn de hobbels echt super fijn. Laten we zeggen dat we blij waren met onze gordels. Uiteraard ook nu weer waren we de attractie van de gehele bus.
Terug naar huis beseften we ons maar weer eens wat voor bizarre en mooie avonturen we beleven en dat aan een van ons avontuur een eind gaat komen. De laatste dag van school.
Vrijdag was het zover. We kwamen op school aan en helemaal beduuds, zagen we de eerste kinderen al vertrekken. Omschakelen en afscheid nemen. Nadat we nog waren bedankt door Kennedy begon ons geknuffel en fotoshoot met de kinderen. Hartverscheurend om ook te zien dat sommige helemaal niet stonden te springen om naar huis te gaan. Daar sommige helemaal geen leuk thuis hebben en het op school eigenlijk veel beter hebben. Een mooie, maar verdrietige dag. Deze kindjes gaan we niet meer zien. Voorlopig dan, want terug komen willen we zeker wel.

En toen hadden we ineens een week niets te doen, nouja niets te doen. Een presentatie geven over de Dovenschool op de internationale school, een nieuwsbrief maken voor EOTAS en ons drukke sociale leven uiteraard.
Ondertussen hebben we een safari geboekt en die gaat morgen beginnen. Een zes daagse trip. Waar we onder andere Lake Manyara, Serengeti, Ngorongoro Craters, Tarangire en een echt Masai dorp zullen bezichtigen. Jullie begrijpen, wij kijken hier enoooooooooooorm naar uit. Morgen 6 uur in de ochtend (HELP) vertrekt de bus. Uiteraard zullen wij alles weer vast leggen en terug komen met een uitgebreid verslag.
Dit was het voor nu eventjes. Kijk vooral weer het filmpje. En de reacties van jullie blijven ontzettend leuk en worden gewaardeerd en steunen ons ook!

Badaaaaaaaaaaaaaaaaaay! Tutuoana badaay!

Link naar het filmpje The Lomy Planet aflevering 4:

• 13 December 2013 - 18:13

José:

Hee Lieverds,

Weer een prachtig en toch ook tranen trekkend filmpje.
    En dan jullie dans talent, misschien "miskend"talent.
    Verder een geweldig beeld van de dieren, enja het schooltje !!!
    Jullie zien er geweldig uit en op naar nog meer prachtigs.
    Dikke kus en hoeveel knuffels?

• 13 December 2013 - 18:42

Rob:

Lieve twee,

Als ik met het laatste deel begin: om stil van te worden, ik vind dat je duidelijk kan zien dat jullie wat los gemaakt hebben bij de kinderen. Zal voor jullie ook niet makkelijk geweest zijn afscheid te nemen.
    De muziek maakt het helemaal af!!

Wat het eerste stukje betreft, nog een beetje oefenen en jullie zullen nooit zonder werk zitten :)
    ga nu maar lekker genieten van de safari ik zie uit naar het volgende filmpje.
    Had ik al gezegd hoe trots ik op jullie ben??

Dikke kus,

• 13 December 2013 - 20:20

Joanna, Heri & Kyra:

Great and emotional story and video!! Love hearing from you guys! I get excited every time you publish your next story on facebook! What a fantastic experience you guys are having!
    As for the dancing.....hhhhmmmmmmmm.....hahahaha. Can't wait to read the next adventure! Hope you guys see the BIG 5! Have a fab time!
    Big hugs & kisses

• 14 December 2013 - 01:28

Oom Roy:

Prachtig verhaal en schitterende video! Beide geven een mooi en emotioneel beeld van jullie belevenissen. Mooi dat jullie daar de tijd voor nemen om die ervaringen met ons te delen. Asante sana!

Mikumi was een voorproefje van de dingen die komen gaan op jullie volgende safari door een van de mooiere dingen die onze aarde rijk is. Waren de beelden van Mikumi al iets anders dan je gewoonlijk langs de kant van de weg tegenkomt, straks zullen deze ervaribgen nog x-maal worden vermenigvuldigd. Veel plezier ermee!

Lonneke en Amy, geniet er van. Wij kijken uit naar de volgende verhalen en beelden.

Safari njemaa!

Veel liefs,

Tante Carol en Oom Roy

• 14 December 2013 - 12:14

Broertje:

haloa haola kANJERs

Wat een mooi beging van het filmpje !!!
    Ik denk dat jullie miss wel wat daar in kunnen gaan beginnen :P:P:P

En dan de begin van de safari wat gaaf zeg om zo de beesten te zien en danzijn jullie nog niet eens echt begonnen!! en dan nu al zoveel gezien!!
    ben stiekum heel erg jaloers!!!!!!!
    Maar de echte safari is nu begonnen en krijg al veel te zien!! en dat maak me nieuwschierig en wil ik het ook alleen maar !!.

het einden van het filmpje valt me zwaar. Het is zo gaaf om te zien hoe de kinderen na zo korte tijd gehecht zijn aan jullie. en jullie aan de kinderen. en dat het afscheid nemen heel erg moeilijk is.!!
    Maar het lijkt me heel erg leuk om met jullie daar heen te gaan zodat jullie met het kunnen laten zien en te laten mee maken wat jullie daar hebben mee gemaakt.!!!

ik ben heel erg trots op jullie en vind het heel gaaf om te zien wat jullie allemaal daar doen!!

Ik geef een hele dikke knuffel aan jullie
    een hele dikke kus
    En hou van jullie

Jullie broertje

• 18 December 2013 - 10:32

Marion Oosterhuis:

Hoi Amy en Lon,zoals altijd weer een prachtig filmpje maar deze is wel heel speciaal geworden.Ik heb er van genoten en hoop dat jullie nog vele mooie dingenmomenten gaan beleven,
    Gr Marion

• 23 December 2013 - 01:40

Arnold Dashorst:

Hoi Lonneke en Amy,

Wat een prachtige video's ,de laatste heb ik met natte ogen gekeken echt indrukwekkend
    en emotioneel, ik blijf jullie volgen.
    ik wens jullie een mooie kerst.

Groet Arnold